Nikotynizm – czym jest?

Palenie papierosów uważane jest za nałóg tak silny jak zażywanie narkotyków czy alkoholu. Osoby, którym udało się wyzwolić z narkomanii bądź alkoholizmu, są zdania, że rzucanie palenia jest o wiele trudniejsze. Okazuje się więc, że nałogowi palacze i ich problem powinien być traktowany równie poważnie. Nikotynizm jest zatem groźnym nałogiem, z czego nie zdają bądź nie chcą zdawać sobie z tego sprawy palacze. Mówienie, że „od czegoś trzeba umrzeć” nie jest wytłumaczeniem.

Definicja nikotynizmu

Nikotynizm jest zjawiskiem, które polega na regularnym zażywaniu tytoniu, w skład którego wchodzi nikotyna – silna trucizna oraz szereg innych substancji, które wykazują negatywny wpływ na nasz organizm. Niektóre źródła podają, że nikotynizm skutkuje bardzo niekorzystnymi objawami – zarówno indywidualnymi, jak i społecznymi. Niektórzy naukowcy są zdania, że nikotynizm swoimi negatywnymi skutkami przewyższa nawet alkoholizm.

Jak działa nikotyna?

Nikotyna jest substancją, która dość silnie uzależnia palaczy. Oddziałuje ona bowiem na ośrodki nagradzania w mózgu, które związane są ściśle z odczuwaniem przyjemności. Jej zażywanie przyczynia się do zwiększenia dopaminy, która daje uczucie zadowolenia po zapaleniu papierosa. To z kolei sprawia, że dopamina potęguje uzależnienie. Gdy poziom dopaminy i adrenaliny spada, wówczas pojawia się wewnętrzny niepokój, lęki, a nawet stany depresyjne. By zapobiec takim stanom, palacz ponownie sięga po papierosa.

Jak rozpoznać nikotynizm?

Uzależnienie od nikotyny, czyli nikotynizm można rozpoznać na podstawie występowania przynajmniej trzech objawów. Zalicza się do nich: poczucie przymusu przyjmowania nikotyny, zespół abstynencyjny, czas trwania uzależnienia wydłuża się, mnóstwo nieudanych prób zerwania z paleniem, trwanie w nałogu mimo świadomości niekorzystnego oddziaływania papierosów na zdrowie i życie.

Nikotynizm jako uzależnienie psychiczne i fizyczne

Nikotynizm klasyfikowany jest jako uzależnienie o charakterze psychicznym. Objawia się ono silnym pragnieniem, czyli koniecznością zapalenia papierosa po to, by móc osiągnąć uczucie zadowolenia i przyjemności. Palacze zgodnie twierdzą, że największą przyjemność osiągają podczas wypalanie pierwszego w ciągu dnia papierosa.

Natomiast uzależnienie o charakterze fizycznym objawia się występowaniem tolerancji oraz szeregu fizycznych symptomów odstawienia nałogu. Tolerancją określa się stan obniżonej wrażliwości organizmu na skutki działania nikotyny. W rezultacie koniecznością jest podawanie coraz to wyższych dawek nikotyny po to, by otrzymać ten sam efekt, jak na początku uzależnienia. Do objawów abstynencyjnych zalicza się między innymi: głód nikotynowy, drażliwość, senność, depresja, niepokój, agresja, problemy z koncentracją, oraz szereg dolegliwości somatycznych.

Nikotynizm a papierosy z małą dawką nikotyny

Okazuje się, że palenie papierosów o małej zawartości nikotyny wcale nie zmniejszają zagrożenia. A to dlatego, że palacz, by osiągnąć efekt palenia papierosów z większą zawartością nikotyny, pali znacznie więcej, głębiej się zaciąga. Wszystko po to, by dostarczyć odpowiednią i wystarczająca dla mózgu dawkę trucizny. Warto więc pamiętać, że mówienie o mniejszej szkodliwości papierosów light jest mitem, który w dalszym ciągu pokutuje w naszym społeczeństwie. Może i faktycznie zawiera znacznie mniejszą dawkę nikotyny, jednakże jej wchłaniana ilość pozostaje bez zmian, a czasami jest nawet jeszcze większa.

Nikotynizm a aspekt socjologiczny

Warto wiedzieć, że nikotynizm bierze początek nie tylko z podłoża psychologicznego, ale również socjologicznego. Badania wykazują, że palenie najczęściej wynika z okoliczności towarzyskich. Może być także spowodowane naśladownictwem. Bardzo często palacze pierwszy raz po papierosa sięgnęli podczas imprezy czy też po to by zaimponować kolegom i koleżankom. Warto również wiedzieć, że palacze po raz pierwszy sięgają po papierosa po to, by poznać jego smak. Zaklinają przy tym, że to będzie pierwszy i ostatni papieros. O ile jednym się to udaje, inni nie są w stanie wywiązać się z obietnicy i z dnia na dzień stają się nałogowymi palaczami.

Jak rzucić palenie?

To odwieczne pytanie tych osób, które od dłuższego czasu próbują pozbyć się tego nałogu. O ile bardzo łatwo uzależnić się, o tyle łatwo wyjść z nałogu nie da się. Pierwszym krokiem, który zbliży nas do rzucenia palenia jest określenie, czy aby na pewno chcemy pozbyć się uzależnienia. Ważna jest osobista motywacja do działania,  bez której nawet najlepsza kuracja nie jest w stanie uporać się z problemem nikotynizmu. Jeżeli palacz poddaje się terapii nie z własnej woli, lecz jest do niej przymuszony, prędzej czy później papierosa zapali.

Jeżeli jesteśmy pewni, że chcemy rzucić nałóg, wówczas należy skrupulatnie notować, przy jakiej okazji zapalamy papierosa. Potem, żeby nie kusił nas nałóg, trzeba będzie takich sytuacji unikać.

Oczywiście rzucanie palenia można wspomóc różnymi środkami nikotynowej terapii zastępczej, dzięki czemu stopniowo będziemy zmniejszać dawkę nikotyny. Nie jest to łatwe, jednakże możliwe. Wystarczy dobra wola i mocne postanowienie o rzucaniu palenia.

5,1 k

Zostaw odpowiedź